داوود ناجی:طرح «فدرال‌خواهان» مبهم است

داوود ناجی، مشاور پیشین دفتر شورای امنیت ملی، ضمن استقبال از ارائه‌ی طرح‌ها برای نظام سیاسی آینده، اما گفته که سیاست‌مداران طراح‌های مبهم و بدون جزئیات ارائه می‌کنند.
آقای ناجی در شبکه اجتماعی اکس در پیوند به اعلام موجودیت «مجمع فدرال‌خواهان» نوشته است: «خوب است هرجریان سیاسی گپ‌خود در مورد آینده را روشن بزند، طرح‌خود را تبین کند و جزییات بدهد. صرف گفتن از نوع نظام کافی نیست.»
این کنش‌گر سیاسی افغانستان با اشاره به کشورهای دارای نظام فدرالی، اما گفته که این نوع نظام در همه‌جا به یک میزان پاسخگو نیست. او نوشته است: «آلمان هم فدرال است هم دموکراتیک، روسیه فدرال است اما دموکراتیک‌نیست، دانمارک، نروژ، سویدن و بریتانیا شاهی‌اند، اما دموکراتیک و شفاف اند. فرانسه صدارتی است‌، ولی‌دموکراتیک و پاسخگو است، اصل اساسی، این است که چگونه‌می‌شود عدالت تضمین شود، ابزار ضمانت شده‌ی برای پاسخگو کردن حاکمیت در اختیار مردم وجود داشته باشد و همزمان ثبات حفظ شود.»
به گفته آقای ناجی، نظام فدرالی چندین نمونه دارد که بنیان‌گذاران مجمع فدرال‌خواهان در این زمینه توضیح و جزئیات نداده‌اند و طرح شان مبهم و کلی گویی بیش نیست.
با این همه، آقای ناجی از ارائه طرح استقبال کرده و گفته که راه درست همین است که همه طرح بدهند و آنرا توضیح دهند تا هم مردم آگاه شوند و هم بین جریان‌های سیاسی رقابت سازنده‌ی برای ارایه طرح‌ها ایجاد شود و مردم ببینند کدام یک واقع‌بینانه، عملی، تامین کننده عدالت و ضمانت‌کننده پاسخگویی و تامین کننده ثبات است.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *