خلیلی: برخورد غیر انسانی با هزاره‌ها، پیامد سنگین دارد

حزب وحدت اسلامی افغانستان اعلام کرد که «زنان محجبه» هزاره برخلاف اصول شرعی و قانونی هتک حرمت و بازداشت می‌شوند. این حزب هشدار داد که رفتار غیرانسانی با هزاره‌ها، «پیامد سنگینی برای افغانستان خواهد داشت» و مسئولیت آن به عهده طالبان خواهد بود.
حزب وحدت به رهبری کریم خلیلی، روز یکشنبه، هشتم دلو با نشر بیانیه‌ای، از سیاست‌ها و رفتارهای طالبان در مقابل هزاره‌ها انتقاد کرد. در این بیانیه آمده از زمان بازگشت طالبان به قدرت «در کنار تداوم حملات تروریستی علیه هزاره‌ها و شیعیان، این مردم از ساختار حقوقی، قضایی و سیاسی کشور حذف و آموزش فقه جعفری در دانشگاه‌ها و مکاتب ممنوع شده است.»
این حزب همچنین با استقبال از برگزاری تظاهرات‌های جهانی در تقبیح تداوم نسل‌کشی و آپارتاید جنسیتی گفته: «در یک چنین وضعیتی که از یک طرف فشار حملات تروریستی به مقصد نابودی مردم هزاره ادامه دارد و از جانب دیگر ماموران اداره نام‌نهاد «امر به معروف طالبان» هر روز به طور غیرقانونی و با خشونت و وحشت دختران محجبه و مومنه بخش‌های خاص از جامعه را بازداشت و زندانی می‌کنند، اعتراض و دادخواهی، حق مشروع و انسانی مردم است.»
حزب تحت رهبری محمدکریم خلیلی گفته «نسل‌کشی هزاره‌ها» ممکن است برای «عاملان و حلقات متعصب، بی‌ریشه و اجیر» یک موضوع ساده و غیر مهم پنداشته شود.
آقای خلیلی درحالی به سیاست‌های طالبان اعتراض کرده که در ابتدای تسلط طالبان بر افغانستان، این گروه امان نامه‌ای را برای طرفداران آقای خلیلی در افغانستان صادر کرده بود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *