کمال ناصر اصولی:طرح نظام فدرالی خیانت به «افغانیت» است

اعلام موجودیت «مجمع فدرال‌خواهان» واکنش‌های زیادی را برانگیخته است. کمال ناصر اصولی، عضو مجلس نمایندگان در نظام پیشین، طرح داعیه فدرالیسم را «خیانت به افغانیت» خوانده و مطرح کنندگان آن را متهم کرده که در پی تجزیه افغانستان است.
این کنش‌گر پشتون‌تبار، با نشر نوار ویدیویی در شبکه اجتماعی اکس، بنیان‌گذاران «مجمع فدرال‌خواهان» را متهم کرده که با طرح این داعیه در صدد ایجاد تفرقه بین اقوام افغانستان هستند.
او گفته که برخی از این آقایان زمانی که در دوران جمهوریت در مسند قدرت قرار داشتند، خود با طرح فدرالی شدن نظام مخالف بودند و بر نظام متمرکز تاکید داشتند.
آقای اصولی در بخشی از سخنانش گفته که در دوران جمهوریت نیز نوعی نظام فدرالی اعلام نشده برقرار بوده و آن تجربه ناکام خوانده است. اما آقای اصولی منظورش از «نظام فدرالی اعلام نشده» را مشخص نکرده است.
کمال ناصر اصولی از سیاست‌مداران متعصب پشتون‌تبار است که در دوران جمهوریت نیز، از مخالفان جدی مشارکت اقوام در ساختار قدرت سیاسی بودند.
با این همه، شماری از چهره‌های سیاسی و رهبران احزاب جهادی از تشکیل «مجمع فدرال‌خواهان» استقبال کرده‌اند. محمد محقق در بیانه‌اش گفته بود که «ذهنیت‌های استبدادی»، توزیع عادلانه‌ی قدرت را «تجزیه» تفسیر می‌کند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *