فعالان مدنی:کاردار سفارت امریکا «دروغ» گفته است

در پی انتشار یادداشت کاردار سفارت امریکا درباره حمایت برخی فعالان مدنی افغانستانی مقیم ترکیه از «تعامل با طالبان»، برخی از آن‌ها گفتند چنین چیزی از کارن دکر نخواستند. یکی از حاضران در این دیدار گفت آنها تاکید‌ کردند که «طالبان به گفتگو باور ندارد.»
فریدون الهام، معاون پیشین اداره امور ریاست‌جمهوری افغانستان، که در این نشست حضور داشته، در تماسی با رسانه‌ها گفته‌اند که فعالان مدنی در استانبول با خانم دکر ملاقات کردند، به صراحت گفتند که طالبان در بیش از دو و نیم سال گذشته نشان داده‌اند که اعتقادی به گفتگو ندارند.
فریدون الهام در این نشست گفته دنیا باید برای ایجاد یک «حکومت همه‌شمول» در افغانستان دست به دست یکدیگر بدهند و نوع نظام سیاسی در این کشور باید تغییر کند.
فرزانه ابراهیمی، یکی دیگر از فعالان مدنی، که در ملاقات با کارن دکر در استانبول حضور داشت، متن کامل سخنرانی خود به افغانستان اینترنشنل فرستاده است. این رسانه گفته که در متن سخنرانی خانم ابراهیمی چیزی برای حمایت از «تعامل با طالبان» نیامده است.
علی فولادوند، داکتر مقیم استانبول، نیز نسخه‌ای از سخنرانی خود را در اختیار افغانستان اینترنشنل قرار داده که به گفته مسئولان این رسانه، در آن جمله‌ای درباره حمایت از تعامل با طالبان دیده نمی‌شود.
کارن دکر، کاردار سفارت امریکا برای افغانستان، در ۱۸ حوت از دیدار خود با برخی از فعالان افغانستانی در استانبول خبر داد. او در شبکه اکس نوشت: «استعداد و انرژی زیادی در این جا آماده است تا از نقشه‌راه سیاسی و تعامل با طالبان حمایت کند.»
یادداشتی که انتقادهای گسترده‌ای را در شبکه‌های اجتماعی درپی داشت.
پیش‌تر مایکل مک‌کال، رئيس کمیته روابط خارجی کانگرس امریکا، در واکنش به سخنان کارن دکر گفت: «پیشنهاد این‌که امکان هرگونه تعامل با طالبان وجود دارد، به منزله سیلی به صورت مردم افغانستان است.»

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *